Polisi Pendaftaran

POLISI KEAHLIAN PERPUSTAKAAN NEGARA MALAYSIA

Perpustakaan Negara Malaysia menyediakan perkhidmatan pendaftaran keahlian kepada seluruh rakyat Malaysia dengan capaian ke atas perkhidmatan dan sumber keilmuan yang terdapat 
di Perpustakaan Negara Malaysia

1.  Ahli Berdaftar (warganegara Malaysia)
    i.  Pendaftaran boleh dilakukan dengan mengisi borang Pendaftaran Keahlian di mana sahaja melalui Laman web Perpustakaan Negara Malaysia.
        MyID  ( Mykad / MyTentera / MyKid / MyPR ) perlu digunakan untuk pendaftaran ahli Perpustakaan Negara Malaysia dan sebagai nombor keahlian.

    ii.	Bagi kanak-kanak yang tidak mempunyai MyKid, perlu membawa sijil kelahiran asal atau salinan bagi tujuan pengesahan dan akan diberikan kad keahlian.

2.  Ahli Berdaftar (bukan warganegara)
    Bagi bukan warganegara, perlu membawa pasport asal atau salinan bagi tujuan pengesahan dan akan diberikan kad keahlian.

3.  Kategori Keahlian Ahli Berdaftar
    i.  Dewasa
        Keahlian dewasa membolehkan mereka yang berumur dari 13 tahun ke atas mengakses dan menggunakan perkhidmatan serta membuat pinjaman dari
        kategori dewasa dan kanak-kanak. 

    ii.	Kanak-kanak
        Keahlian kanak-kanak membolehkan mereka yang berumur 12 tahun ke bawah mengakses dan menggunakan perkhidmatan serta membuat peminjaman 
        bahan dari perpustakaan kanak-kanak.

4.  Kemudahan Ahli 
    Perpustakaan Negara Malaysia menyediakan perkhidmatan peminjaman bagi koleksi dewasa dan kanak-kanak di lokasi tertentu. Setiap keahlian 
    dibenarkan meminjam (6)enam naskhah buku pada satu-satu masa untuk tempoh (4)empat minggu bagi setiap buku.
(
5.  Yuran Keahlian
    Keahlian adalah percuma dan sah untuk tempoh tiga tahun.

6.  Pertukaran Status Ahli
    Pertukaran status ahli perlu dilakukan di dalam situasi berikut:
    i.	 MyPR kepada MyKad / MyKid.
    ii.	 MyKad kepada Kad Pengenalan Tentera.
    iii. Kad Pengenalan Tentera kepada MyKad.
    iv.  Kad Keahlian PNM kepada MyKid/MyKad



NATIONAL LIBRARY OF MALAYSIA MEMBERSHIP POLICY

National Library of Malaysia provides registration services to all Malaysians with access to the services and resources available in the library.

1. Registered Member (Malaysian)
   i.  Registration can be done by completing the membership form through the website of the National Library of Malaysia. MyID (MyKad / MyKid /Passport No) should be used for the registration number.

   ii. Children without  MyKid, please bring along the original or a copy of birth certificate for verification purposes and will receive a membership card.

2.  Registered Member (Non-citizens)
    For non-citizens, please bring along the original or a copy of your passport for verification purposes and will receive a membership card.

3.  Registered Membership Categories

    i.  Adult
        Adult  aged 13 years and above are allowed to access and use services and make loans of adult and children category

    ii.	Children 
        Children aged 12 years and below are allowed to access and use services and make loans from the children's library 

4.  Lending Services
    National Library provides lending services for adult and children the collections in particular location. Members are allowed to borrow six books at a time for a period of four weeks.

5.  Membership Fees
    Membership is FREE and valid for a period of three years.

6.   Change of Member Status
     Change of member status needs to be done as follows.
     i.	 MyPR to MyKad/MyKid
    ii.	 MyKad to Military Identification Card
    iii. Military Identification Card  to MyKad.
    iv.  PNM Memebership Card to  MyKid/MyKad